Niebezpieczne skrzyżowanie ulic Jana Kazimierza i Ordona

W związku z licznymi zgłoszeniami o incydentach, jakie miały miejsce na przejściu dla pieszych na skrzyżowaniu Jana Kazimierza i Ordona, w dniu dzisiejszym do Zarządu Dróg Miejskich zostało wysłane pismo – wniosek o poprawę bezpieczeństwa na w/w przejściu – poniżej treść pisma.

Ponadto mieszkańcy naszego Osiedla, w ramach Budżetu Partycypacyjnego, złożyli projekt o poprawę bezpieczeństwa na wspomnianym przejściu.

po deszczu przed załataniem dziury     po załataniu największej dziury

 

Zarząd Dróg Miejskich
ul. Chmielna 120
00-801 Warszawa

Wniosek o poprawę bezpieczeństwa na przejściu dla pieszych przez ul. Jana Kazimierza wzdłuż ul. Ordona

 

Szanowni Państwo,

Na przejściu dla pieszych przez ul. Jana Kazimierza wzdłuż ul. Ordona notorycznie dochodzi do groźnych sytuacji z udziałem aut i pieszych. Jako piesi codziennie doświadczamy tam sytuacji, w których o włos nie dochodzi do potrącenia przez auto, a jako kierowcy zmagamy się ze słabą widocznością i niedostatecznym oznakowaniem przejścia. Niektórzy z nas ucierpieli podczas kolizji i potrąceń, które już miały tam miejsce. W związku z tym zwracamy się z wnioskiem o przeanalizowanie sytuacji i podjęcie jak najszybszych działań, aby zapobiec dalszym wypadkom.

Opis przejścia
Przejście usytuowane jest na bardzo uczęszczanym skrzyżowaniu (ul. J.K. Ordona – droga powiatowa zbiorcza oraz ul. Jana Kazimierza – droga powiatowa dojazdowa) – zarówno przez pieszych (droga od osiedli mieszkaniowych do przystanków komunikacji miejskiej), jak i przez kierowców. Przez skrzyżowanie Jana Kazimierza i Ordona przejeżdża się w drodze do centrum – zarówno do ul. Kasprzaka, jak i do Al. Prymasa Tysiąclecia.
Z powodu powstawania kolejnych nowych osiedli w tej okolicy, z przejścia korzysta coraz więcej osób i ich liczba będzie znacząco rosła w najbliższych miesiącach (w najbliższym kwartale planowane jest oddanie kolejnych bloków na osiedlach: Bliska Wola, Intenso, Dobra Wola).
Pod uwagę należy też wziąć natężony ruch aut ciężarowych na tym skrzyżowaniu (betoniarki, tiry z dwoma długimi naczepami, tiry z kontenerami ważącymi kilkadziesiąt ton, śmieciarki, auta ciężarowe dojeżdżające na budowy) oraz plany poszerzenia ulicy Ordona, która pełni funkcję drogi zbiorczej, co oznacza znacznie zwiększenie natężenia ruchu w przyszłości.

Zauważone problemy
starte pasy – na przejściu zupełnie nie widać białych pasów na jezdni. Ze względu na natężony ruch aut ciężarowych świeżo odmalowane pasy praktycznie zupełnie znikają po ok. miesiącu. Pasy były ostatnio odmalowane w 2-iej połowie października 2014, a w tym momencie są praktycznie zupełnie niewidoczne (patrz: zdjęcia w załączniku).
niedostateczne oświetlenie – latarnie w okolicy są starego typu i słabo świecą. Na niedoświetlonych chodnikach piesi są słabo widoczni.
ograniczona widoczność z powodu rogu skrzyżowania zasłoniętego przez płachtę reklamową dewelopera Waryński rozwieszoną na płocie
bardzo nierówna powierzchnia jezdni
pionowy znak drogowy informujący o przejściu ustawiony pod takim kątem, że jadąc od ul. Kasprzaka i skręcając w ul. Jana Kazimierza, kierowca zauważa znak dopiero jak jest już na zakręcie

W związku z powyższym w pierwszej kolejności prosimy o:
poprawienie oświetlenia przejścia i chodników do niego dochodzących
odnowienie oznakowania poziomego na jezdni tj. zebry dla pieszych w technologii, która zapewni im dostateczną trwałość. Pasy malowane w dotychczas używanej technologii wytrzymują przy występującym w tym miejscu ruchu nie więcej niż 1,5 miesiąca, a jednocześnie przez ok. 5 miesięcy w roku panuje temperatura uniemożliwiająca ich odmalowanie, z czego wynika, że do poziomego oznaczenia przejścia musi być zastosowana inna technologia.
wyrównanie nawierzchni w okolicy przejścia

Prosimy również o przeanalizowanie uwarunkowań występujących w omawianym miejscu pod kątem innych rozwiązań, które powinny być zastosowane w celu poprawienia bezpieczeństwa na tym przejściu.

Z głosami mieszkańców tej okolicy na temat możliwych rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo można zapoznać się w tym wątku na portalu Facebook (w załączniku). W tej dyskusji wielu kierowców wyrażało opinię, że pomogłoby większe odsunięcie przejścia od ulicy Ordona, natomiast piesi wskazywali, że w takim wypadku powinno się również dostosować bieg chodnika po północnej stronie przejścia (po stronie południowej jest to niemożliwe ze względu na brak miejsca). Mieszkańcy rozważali również możliwość wprowadzenia na przejściu jakiegoś rodzaju spowalniaczy drogowych lub podniesienie tarczy skrzyżowania, jednak biorąc pod uwagę natężony ruch aut ciężarowych w tym miejscu i generowany przez nie na wybojach hałas, nie jest jasne, czy takie rozwiązanie byłoby tu właściwe.

Prosimy o odpowiedź, jakie działania zostaną podjęte, przez jakie organy oraz w jakim terminie w celu podniesienia bezpieczeństwa pieszych na omawianym przejściu.

Z poważaniem,

Mieszkańcy Wspólnoty Mieszkaniowej „Osiedle Intenso”